lördag 4 oktober 2014

Varma famnar

Jag var på Underbara Barnmässan i Älvsjö i fredags tillsammans med C. C var pigg så vi bestämde oss för att göra en liten utflykt bara vi två medan B&O sov. Jag hade redan innan bestämt mig för att vi skulle leta reda på Barncancerfondens monter och säga hej. Vi gick gång upp och gång ner och allt kändes mer och mer absurt. Här har jag gått flera gånger innan, glad och förväntansfull. Nu sköljde någon slags ångest över mig. Jag stannade knappt till vid montrarna, endast för att ordna en ballong till C.

Vid en nästintill tom monter kunde man boka fotografering eller tävla om en familjefotografering. Jag börjar fylla i formuläret och kvinnan i montern kommer fram till mig och småpratar. I samma ögonblick lyfter C på kepsen och möter kvinnans ögon. Jag minns inte i vilken ordning resten händer men plötsligt befinner jag mig i kvinnans stora varma famn. Hon håller om mig hårt och länge. Tårarna rinner nerför mina kinder när hon upprepar: "Du ska inte tävla om en fotografering. Lever man med ett svårt sjukt barn ska man inte behöva tänka på sådant. Detta är viktigt. Jag ingår i ett nätverk av fotografer som gör detta gratis. Jag hör av mig, jag kommer hem till er."

Jag fortsätter som i trans. Träffar en vän från tvillinggruppen jag är med i, småpratar med tankarna på annat håll. Tårarna och tankarna bränner.

C och jag landar i Barncancerfondens monter. Ännu en gång möts jag av vänliga okända människor med varma famnar som kramar om. Länge. Ännu en gång rullar tårarna obehindrat nerför mina kinder. Det är en sådan dag. Det är tydligen något med okända människor som håller om mig. Jag brister. När blev jag sådan?

C somnar i vagnen och jag står kvar och pratar. Berättar vår historia. Lyssnar till deras. Känner med dem. Förundras över hur vi orkar. Förundras över våra öden. Varför ska det behöva vara såhär? Varför ska våra barn behöva gå igenom detta? Mitt i allting känner jag ett oerhört behov av att hjälpa till men jag vet att jag inte klarar av någon press. Så jag sträcker ut en hand till er som läser, vad kan du hjälpa till med? Barncancerfonden behöver stickpresenter till barn 0-18 år, har du eller ditt företag något som kan passa? Kan du eller ditt företag hjälpa till med en matspons till barnen som ligger inlagda på Q84? Det går att göra lite som mycket - allt uppskattas! Gå direkt till : http://www.barncancerfonden.se/stockholm/Stod-foreningen/sponslistan/ och hör/erbjud vad du kan göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar