onsdag 8 april 2015

Bentäthetsmätning

Jag ligger i en sjukhussäng med C tryckt mot mig. Hon sover. Hon snusar på mig i sömnen. Klappar och känner. Jag myser, kramar och ligger kvar. När hon vaknar ska hon sövas men det är bra att vila inför det med. 

Finaste väckte henne i morse medan jag gjorde gröt. Allt går lättare om hon får äta innan fastan. En stadig portion havregrynsgröt kan hon stå sig på i sex timmar. 

Nålen sitter och hon har fått vincristin. Läkaren har gått igenom medicinlistan med mig och kontrollräknat dosen kortison som C påbörjar idag. Fem dagar med extrem hunger, jobbiga humörsvängningar och hyperaktivitet väntar. C blir väldigt påverkad när hon äter kortison, även korta doser. Jag förbereder mig mentalt. 

Om en timme ska vi ner till centralröntgen för bentäthetsmätningen. Sätta oss bland pensionärerna. Men denna gång ska C sövas. Äntligen ska det bli av och nu håller jag tummar och tår för att vi ska komma framåt i behandlingen av hennes motorik. 

Jag håller tummar och tår. Jag vill ha tre barn som springer runt i sommar. Jag vill jaga tre barn i trädgården. Tre barn som leker och busar i vattenbrynet i Långsjön. Ge mig sommar och spring i benen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar